آموزش نصب و سرویس و تعمیر داکت اسپلیت

نحوه عملکرد داکت اسپلیت

اجزای داکت اسپلیت

اجزای داکت اسپلیت و نحوه عملکرد داکت اسپلیت

اين روزها دستگاه‌هاي متفاوت در اشکال متمايزي براي تهويه مطبوع هوا ساخته و توليد شده و چیزی که مهم است این است که شما با اجزای داکت اسپلیت و نحوه عملکرد داکت اسپلیت آشنا شوید، که سيستم تهويه مطبوع داکت اسپليت يکي از همين سيستم‌هاي سرمايشي و گرمايشي است. سيستم‌هاي سرمايشي و گرمايشي نه تنها در ساختمان‌ها و محيط مسکوني بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

مهم‌ترين اجزاي داكت اسپليت که در نحوه عملکرد داکت اسپلیت بسیار تاثیر گذار هستند

  • دريچه‌هاي ورود هوا به داخل سالن‌ها
  • يونيت خارجي که در خارج از ساختمان نصب مي‌گردد.
  • يونيت داخلي که در داخل ساختمان و در زير سقف نصب مي‌گردد.
  • لوله کشي‌ها و اتصالات لوله مسي جهت اتصال يونيت‌ها
  • دامپرهای برقي تعبیه شده درون کانال و قبل از دريچه‌ها
  • کانال‌هاي انتقال هوا به داخل سالن‌ها واتاق‌ها از اپراتور

البته اجزاي داکت اسپليت‌ها تنها به اين موارد ختم نمي‌شوند بلکه هر کدام از اين قسمت‌ها خود نيز داراي اجزاي ديگري هستند که اين سيستم گرمايشي و سرمايشي را تشکيل مي‌دهند.

نحوه‌ی عملکرد داکت اسپليت به چه صورت است؟ در مورد اجزای داکت اسپلیت چه میدانیم ؟

نحوه‌ی عملکرد داکت اسپليت و اجزای داکت اسپلیت تقريبا شبيه کولرهاي گازي است اما با اين تفاوت که در سيستم تهويه مطبوع داکت اسپليت به جاي استفاده از پنل ديواري ساختمان از يک يونيت داخلي در زير سقف استفاده شده است. هواي داخلي توسط اين يونيت‌ها فيلتر شده و با دماي تنظيم شده‌اي از طريق کانال‌ها به داخل اتاق‌ها راه پيدا مي‌کنند. يونيت‌هاي خارجي که در خارج از ساختمان نصب مي‌شوند در ابعاد بزرگ‌تري هستند تا بتوانند پاسخ‌گوي حجم هواي داخل اتاق‌ها باشند. پس به طور کامل مي‌توان گفت که عملکرد داکت اسپليت‌ها دقيقا مشابه اسپليت‌ها هستند که دماي هواي اتاق‌ها را يکسان مي‌کنند.

نقش دامپرها در بخش اجزای داکت اسپليت

 

براي اينكه  بتوانيم در اين سيستم‌ها دماي هواي هر اتاقی را به دلخواه با دماي هواي اتاق‌هاي ديگر متمايز كنيم مي‌بايست قبل از دريچه‌هاي ورودي هوا به داخل اتاق‌ها از دمپر های برقي استفاده كنيم. ساختار اين دمپرهاي برقي معمولا به صورت چهار گوش و تيغه‌هاي متحرکي هستند که به صورت دستي و به صورت اتوماتيک قابل باز و بسته شدن هستند. اين دمپرها مسير عبور هواي اتاق را با باز و بسته شدن کنترل کرده تا ميزان حجم هواي ورودي به هر اتاق تغيير کند. دمپرهاي برقي به کمک ترموستات‌ها و يا حس‌گرهاي نصب شده هواي درون اتاق را کنترل کرده و با توجه به نيازهاي درخواستي کاربر مسير هواي عبوري را به گونه‌اي کنترل مي‌کند تا دماي هواي اتاق به دماي دلخواه کاربر برسد. البته رسيدن به دماي دلخواه در آن واحد امکان و به سرعت امکان پذير نيست و نياز به کمي زمان دارد. براي کنترل دما و ميزان ورودي هوا به داخل هر اتاقي وجود اين دمپرهاي برقي ضروري است و از آنجايي که اضافه کردن اين دمپرها به سيستم داكت اسپليت هزينه‌هاي نسبتا بالايي دارد در مجموع هزينه و قيمت داكت اسپليت را افزايش مي‌دهد.

داکت اسپليت‌ها مانند كولرهای گازي مصرف برق نسبتا بالايي دارند اما استفاده از آن‌ها به عنوان سيستم‌هاي گرمايشي از لحاظ اقتصادي به صرفه نيست. اما در صورتي که از پکيج‌هاي گاز سوز براي انتقال گرما به اوپراتور آن اضافه شود با مکش هواي گرم از طريق کانال‌ها مي‌تواند هواي گرم را به داخل هواي اتاق تزريق کند. لازم به ذکر است که از کويل آب گرم شوفاژ‌ها و موتور خانه‌ها هم مي‌توان براي انتقال گرما و هدايت آن به داکت اسپليت استفاده کرد.

ارسال نظر (کامنت)

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری با * نشان داده می شوند