آموزش نصب و سرویس و تعمیر چیلر, بلاگ

نحوه نگهداری و تعمیر چیلر

تعمیر و نگهداری چیلر برای بهبود عملکرد این دستگاه با یک سری اصول خاصی همراه است. تعمیر چیلر در مواقع مشاهده ایراد با عیب یابی چیلر   و سرویس و رفع عیوب بصورت تخصصی صورت می‌گیرد. سرویس و نگهداری چیلر برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی در سیستم عملکردی این دستگاه با رعایت یک سری اصول انجام می‌شود. از آنجایی که چیلر‌های   منابع اصلی مصرف انرژی در موتورخانه‌ها به شمار می‌آید توجه به نصب چیلر   و سرویس آن از نظر هزینه و استفاده امری ضروری است.

تعمیر و نگهداری چیلر  

نگهداری از چیلر همانند دیگر تجهیزات تهویه هوا و جریان هوای خنک و مطبوع در ساختمان در بهبود عملکرد و بالا رفتن عمر استفاده ار آن تاثیر بسزایی دارد. بنابراین پر اهمیت ترین مورد پس از نصب چیلر   برای استفاده بهینه از این دستگاه اجرای نکات در خصوص تعمیر و نگهداری چیلر   است.

چیلر چیست ؟

چیلر   دستگاهی برای کاهش دمای آب جریان پیدا کرده در سیستم تهویه و خنک کننده هوا در ساختمان و سرد کردن ماشین آلات و محصولات صنعتی است. اصلی ترین تجهیزات مورد نیاز در چیلر   کمپرسور و منبع تغذیه برق است.

چیلرهای به دلیل ساختار تشکیل شده و نوع انرژی مصرفی برای کاهش دمای آب جریان یافته و انتقال هوای سرد به محیط به چیلرهای برقی نیز معروف اند.ساختمان داخلی چیلر متشکل از کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط یا شیر سرویس چیلر است.

 قابلیت‌های کاربردی چیلر در گرو رعایت نکات اصولی و تعیین شده برای تعمیر و نگهداری چیلر بوده که در ادامه با اصلی ترین نکات در این خصوص آشنا می‌شویم.

10 نکته اساسی برای نگهداری چیلر  

چیلر   که بر اساس نوع ساختاری به سه نوع هوا خنک، آب خنک و تبخیری خنک تقسیم بندی شده برای استفاده کاربردی باید بطور مداوم سرویس و نگهداری شود. از نظر کمپرسور کاربردی چیلرهای   به چهار نوع رفت و برگشتی، سانتریفیوژ، اسکرو و اسکرال دسته بندی شده است.

رعایت نکات بیان شده در این بخش تا حد زیادی در تعمیر و نگهداری چیلر   تاثیر دارد.

۱. ثبت گزارش از عملکرد چیلر  

اولین گام برای تعمیر و نگهداری انواع چیلر   در موتورخانه ساختمان یادداشت برداری از نحوه عملکرد قسمت‌های مختلف دستگاه (فشار نواحی مختلف، سطح سیال و نرخ جریان آب عبوری در کندانسور و اواپراتور)می‌باشد.

امروزه با دو روش کاربرد فن‌آوری‌های مانیتورینگ از راه دور و ثبت گزاراشات عملکرد چیلر   توسط مجریان و اپراتورها نحوه عملکرد این دستگاه بررسی می‌شود.

  1. تمیز نگهداشتن مداوم لوله‌های چیلر

روند انتقال حرارت در این دستگاه بیشترین تاثیر را بر عملکرد چیلر   دارد. از آنجایی که انتقال حرارت از لوله‌های جریان آب عبوری نشات گرفته بنابراین توجه به تمیز کردن مسیر لوله‌ها و جلوگیری از رسوبات ایجاد شده در آنها در نگهداری چیلر   تاثیرگذار است.

بنابراین پاک کردن مسیر لوله‌های انتقال آب در چیلر   از جلبک، رسوب، آلاینده‌ها و مواد معدنی حل شده در آب را برای نگهداری چیلر   جدی بگیرید.

  1. کنترل سختی آب جریان یافته در کندانسور چیلر

از آنجایی که آب عبوری از کندانسور در مدار دستگاه جریان پیدا کرده و پس از فرآیند خنک سازی بخشی از آن بخار می‌شود، نیاز به کنترل سطح سختی آب در انواع چیلر   حس می‌شود. بالا رفتن سطح بیولوژیکی آب در اثر سختی و خوردگی‌های ناشی از آن در مسیر جریان آب با آسیب‌های جدی به بدنه لوله‌های کندانسور همراه است.

این موارد در صورت تداوم کاهش راندمان انتقال حرارت و افزایش درصد افت فشار در لوله‌های منتهی به کندانسور چیلر   را به دنبال دارند. با رسوب زدایی سالانه و اسید شویی چیلرهای   از بالا رفتن درصد مصرف انرژی این دستگاه تحت تاثیر موارد بیان شده جلوگیری کنید.

  1. کنترل دمای آب ورودی به کندانسور

پایین نگهداشتن دمای آب ورودی کندانسور در چیلر   با هدف بهبود کارایی چیلر و افزایش راندمان این دستگاه صورت می‌گیرد. خطاهایی مانند بیش از حد پایین نگهداشتن دمای آب خروجی اپراتورها در هنگام هواگیری فن کویل و هواسازها برای جلوگیری از مشکلاتی مثل گرفتگی مسیر فیلترها سبب افزایش فشار کاری چیلر و مصرف بالای انرژی شده که باید به آن توجه ویژه داشت.

  1. نگهداری سرعت جریان آب در قسمت‌های مختلف (۳ تا ۱۲ فوت بر ثانیه)

تغییرات مداوم سرعت و جریان آب روی عملکرد چیلر   تاثیر بسزایی دارد. کاهش زیاد سرعت جریان آب عبوری از چیلر با ضعف در کارایی این دستگاه همراه است. بنابراین نگهداری سرعت جریان آب چیلر در حالت استاندار امری ضروری در تعمیر و نگهداری چیلر   است.

حداقل و حداکثر سرعت جریان آب عبوری چیلر   بر اساس استاندارهای تعیین شده بایستی بین ۳ تا 12 فوت بر ثانیه حفظ شود.

 

  1. شارژ کافی برای مبرد دستگاه چیلر

میزان مبرد جریان پیدا کرده در سیکل بواسطه عملکرد کمپرسور تامین کننده قدرت سرمایش چیلر است. بنابراین توجه کافی به اندازه استاندار شارژ مبرد و حفظ سطح مناسب مبرد در نحوه عملکرد دستگاه تاثیر بسزایی دارد.

کمبود شارژ مبرد و نشت آن با نفوذ رطوبت در چیلر  همراه بوده و علاوه بر افزایش فشار کاری کمپرسور، کاهش ظرفیت سرمایشی ،کارایی و قابلیت اطمینان دستگاه را به همراه دارد.

  1. جلوگیری از ورود گازهای غیر قابل تقطیر

ورودگازهای غیر قابل تقطیر(هوا و رطوبت) به داخل اواپراتور یا قسمت مکش کمپرسور تحت تاثیر مشکلات پیش آمده کاهش کارایی چیلر   را به دنبال دارد. سیکل تبرید   تحت تاثیر ورود این گازها با کاهش راندمان واقعی چیلر نسبت به عملکرد بهینه مواجه است.

  1. میزان روغن کمپرسور در تست وضعیت چیلر

یکی از روش‌های کاربردی و موثر در تعمیر و نگهداری چیلر   بررسی میزان روغن چیلر   است. فرآیند بررسی روغن کمپرسور روی کلیه عملکرد سرد سازی جریان آب، انتقال حرارت برای خنک سازی چیلر   و انتقال هوای مطبوع در محیط تاثیر بسزایی دارد.

  1. بررسی عملکرد قطعات و موتور چیلر

در این مرحله کنترل‌های ایمنی چیلر  ، بازبینی و کالیبراسیون حسگرهای آن بر اساس دستورالعمل‌های سازنده برای افزایش راندمان و بررسی وضعیت موتور دستگاه صورت می‌گیرد. همین طور اتصالات الکتریکی، سیم کشی‌ها و وضعیت تابلو برق‌های چیلر برای جلوگیری از وجود اتصالات ضعیف بررسی می‌شود.

10-نصب درایور و اینورترهای دور متغیر در چیلر  

در این روش سرویس و نگهداری چیلر   با تغییر دور موتور کمپرسور بر اساس بار برودتی به کاهش مصرف انرژی در این دستگاه کمک می‌کنند. برای نصب درایور و اینورترهای دو متغیر روی چیلر   حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

نحوه سرویس چیلر  

یکی از روش‌های پرکاربرد و موثر در تعمیر و نگهداری چیلر   سرویس به موقع این دستگاه با روش‌های اصولی است. پس از اجرای دقیق روش نصب چیلر   سرویس دوره‌ای این دستگاه در بهبود عملکرد آن به مرور زمان تاثیر بسزایی دارد.

مقالات مرتبط